Demotivace v práci a jak s ní zatočit

Délka: 3 min

Last Updated on 31. 8. 2020 by Lucie Klabanová

(For english version of the post click here.)

Když nastoupíte do nového zaměstnání, jste plní nadšení, motivace učit se, měnit věci k lepšímu a makat do roztrhání těla. Pokud se ale tenhle čerstvý vztah mezi vámi a vaší novou prací tak nějak neopečovává, krůček po krůčku budete tohle nadšení ztrácet. 

Začnete vidět vše, co nefunguje, co nemůžete změnit, začnete objevovat věci, které jsou vám opravdu proti srsti a jednoduše vás štvou. Když se k tomu ještě přidá přirozený pocit „ne-dost-dobráctví”, tedy pochybnosti o tom, zda to, co děláte, opravdu umíte, zda je to v něčem přínosné a přináší nějakou hodnotu, výtah z výšin jede dolů pěkně rychle. 

Přichází demotivace. Nic se vám nechce, nad každým úkolem čtyřikrát přemýšlíte, jestli to fakt musíte udělat, a to do čeho se pustíte, děláte s nechutí a pocitem: „hlavně se toho rychle zbavit”. 

Horší je, že si tenhle pocit nosíte i domů. Jste zpruzení, nic vás nerozveselí a na drobnosti reagujete přehnaně.

Co v takové chvíli? Vyplatí se držet pusu a krok a jet dál?

Určitě ne. Nespokojenost by se akorát více prohlubovala a mohla vést do celkové deprese. Je potřeba hledat řešení.

Začněte u sebe

Než začnete kolem sebe vrhat jen samá negativa vaší práce (i když možná oprávněná), zamyslete se, jestli není „chyba“ na vaší straně. A chybou nemusí být zdaleka jen to, že něco děláte špatně, ale možná i to, že jste prostě na pozici, která pro vás není ta pravá.

Pokud znáte své hodnoty, máte jasno ve vaší životní vizi, stačí si ji připomenout a zamyslet se: „Je tahle práce v souladu s mou vizí? Dává mi smysl?“

Hledejte a navrhujte řešení

Místo jen samých stížností, jak je všechno na dvě věci, choďte za šéfem i kolegy s návrhy řešení věcí, které vám vadí. Štve vás, že musíte přepisovat informace z několika mailů do tabulky? Vytvořte sdílenou tabulku, kam kolegové informace rovnou zapíšou. Někdy malá rychlá řešení zvládnou výrazně zlepšit situaci.

Pokud navrhujete řešení ostatním, vždy je správně odůvodněte, vysvětlete, že jednáte v zájmu zlepšení celkového fungování a že se nejedná jen o nějaký rozmar. Lidé nemají rádi změny, proto když jim vše důkladně vysvětlíte, snáze novinky přijmou.

Obraťte se na šéfa

Dobrý šéf by si měl všimnout, že s jeho zaměstnancem není něco v pořádku. Ten průměrný začne vymýšlet jak vás co nejrychleji znovu motivovat. Možná vám nabídne mimořádnou prémii za nový projekt, nebo slíbí jinou formu odměny. Špatný šéf třeba začne vyhrožovat, že můžete o svou práci přijít. 

Jak už asi tušíte namotivovat někoho druhého z venku, je trochu iluze. Nefunguje tak, jak si průměrní šéfové nejspíš myslí. 

Pokud máte skvělého šéfa, zareaguje jako správný kouč. Vyslechne si všechna fakta, zeptá se i na pocity. Pak zjistí skutečné příčiny. Ty se totiž můžou skrývat někde mezi řádky.

Co by při takovém rozhovoru měl zjistit? 

  • Jaký je váš pracovní cíl?
  • Jaký je váš životní cíl? Je ten pracovní v souladu s tím životním?
  • Proč práce, kterou děláte, nenásleduje váš pracovní cíl? Jaké jsou objektivní příčiny? 
  • Lze vaše konkrétní pozice, tedy to, co děláte, upravit, abyste byli spokojení? Nebo by jiná pozice byla vhodnější?
  • Jak fungují vztahy s kolegy? Kde jsou případné problémy a proč? 

Vy byste ale v takové chvíli už měli mít na podobné dotazy jasné odpovědi. Měli byste najít čas a nad celou situací se zamyslet, hledat možná řešení, která byste pak svému šéfovi měli navrhnout. Ostatně, tady jde o vás. Pokud sami válčíte se svými hodnotami či vizí, věnujte si čas a hledejte je. Změní vám to pohled na každodenní život a třeba i zmíněné problémy v práci.

Závěrem takového rozhovoru se šéfem (případně více rozhovorů) by měl být návrh, jak problém (problémy) řešit a v jakém horizontu. Každý nadřízený by měl chtít věci řešit, nenechávat je „vyšumět”. Samozřejmě ale ne vše lze řešit hned, některé změny vyžadují dlouhodobější práci a více změn. Buďte proto trpěliví.  

Z vlastní zkušenosti vím, že pokud šéf k takovému rozhovoru přistoupí, už samotný akt je velkým pomocníkem odblokování demotivace. Poskytne vám úlevu (možnost si otevřeně promluvit), pocit důležitosti (má zájem mě vyslechnout) a naději (najdeme řešení).

Je ale stejně důležité, aby dané sliby byly dodrženy, případně nejde-li to (z objektivních důvodů), aby se hledala řešení jiná, nová

Pozitivní je víc než negativní

Nakonec nezapomínejte na to, že spokojenost je vždy ve vaší hlavě. V žádné práci nebude 100% věcí, které vás budou bezmezně bavit. Připomínejte si proto hlavně to, proč jste v této práci spokojení, nikoli to, co vás štve. Zaměříte-li myšlenky pozitivním směrem, to špatné se bude zdát menší. A v mezičase hledejte řešení problémů a pracujte na tom, aby vaše práce byla v souladu s vaší životní vizí.

Jsem mentorka. Prostřednictvím projektu make-it-easy.cz pomáhám (nejen) ženám najít jistotu, že mohou zvládnout vše, co je pro ně důležité. Ukázat jim, že můžou být dobrými manažerkami nebo podnikatelkami, maminkami, i mít čas samy pro sebe. Pomáhám jim správně určovat priority, organizovat čas a vést podřízené, spolupracovníky i rodinu.

Jsem autorkou e-mailového kurzu 12 tipů, jak mít čas pevně ve svých rukou i stejnojmenného e-booku. Pokud chcete rychlé výsledky už po prvních krocích k lepší organizaci vašeho času, můžete vyzkoušet 14 denní výzvu Čas pro mě.

Napsala jsem pro vás také stručný e-book zdarma 9 tipů, jak být skvělým šéfem a vytvořila Rychlý tahák pro lepší time management už dnes, který si také můžete stáhnout zdarma.

Jak si poradit se všemi situacemi v roli čerstvého šéfa, jak mít spokojený tým se můžete dočíst v e-booku 5hvězdičkový šéf. Dozvíte se, že to je snazší, než si myslíte. Ale také, že na maličkostech záleží.

Více o mně se můžete dozvědět tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Nejsou nadále ukládány ani jinak zpracovány. Zásady zpracování osobních údajů