Jak se nezbláznit na home office ani v karanténě

Délka: 5 min

Last Updated on 17. 3. 2020 by Lucie Klabanová

(For english version of the post click here.)

Momentálně se velké množství lidí ocitlo neplánovaně na home office nebo dokonce v karanténě. Prvotní nadšení, že si konečně užijete čas doma a nemusíte se trmácet do práce, se ale v dané situaci může rychle proměnit v nespokojenost. A když se k tomu ještě přidá ten ohromný tlak nejistoty a negativních informací, může vás to dohnat až k depresím. 

Je ohromně důležité zůstat v rámci možností pozitivní, být trpěliví a vytvořit funkční plán. Jedině tak se snad nezblázníme a zároveň budeme mít pocit smyslu a efektivity našeho konání, tedy toho, že i v těžké situaci jsme k něčemu dobří. 

Vytvořte plán na celý týden dopředu

Nastavte si pravidelný denní režim. Vstávejte ve stejnou dobu, choďte spát ve stejnou dobu. Rozvrhněte si den jinak, než jak jste byli zvyklí. Vytvořte kratší časové úseky, třeba hodinové, které budete pravidelně střídat. Co do nich začlenit? 

  • čas na snídani, oběd, večeři s rodinou 
  • práci (samozřejmě ;-))
  • hraní či učení s dětmi
  • čas na vaše koníčky
  • procházku do přírody
  • cvičení
  • péči o sebe
  • vzdělávání
  • cokoli dalšího, co vám přináší radost

Využijte krizovou situaci jako příležitost

Dostáváte možnost vybočit ze zajetých kolejí. Jindy byste to možná z pohodlnosti nebo zvyku neudělali, teď musíte. Využijte to ve svůj prospěch. Najděte si čas na to, co jste dříve nezvládli. 

👉 Čas na snídani s rodinou

„Hoď sebou, ujede nám autobus!” Takové je běžné ráno. Teď máte pár dní bez ranního shonu. V klidu si udělejte snídani a vychutnejte si ji společně. Nespěchejte. Nepřemýšlejte, co všechno musíte a užívejte si okamžik. Kéž bychom si tohle dokázali zachovat i poté, až se život vrátí do normálu. 

👉 Práce doma

Pokud na ni nejste zvyklí, možná se vám do ní nebude chtít. Navíc máte výmluvu v podobě dětí „na krku”. Proto vytvořte (a naplánujte) kratší, třeba hodinové bloky, které práci věnujete. Abyste si zachovali morálku, vysvětlete také dětem, že v této době se oni budou učit (UčíTelka na ČT2) nebo si hrát samy. Pokud jim objasníte, že teď musíte pracovat a oni také, ale že za hodinu si pak půjdete hrát spolu, pravděpodobně to zvládnou. Je to nezvyklá situace i pro ně, ale děti jsou přizpůsobivé. Ve výsledku i pro ně bude lepší, když budou vědět, jak se situace má. A ve školce či škole mají také pravidelný režim, jsou na něj zvyklí víc, než si myslíte. Buďte důslední. 

👉Dostatek spánku, ale žádné ranní vyspávání

Láká to, nemusíte vstávat, tak se budete „válet” o hodinu či dvě více. Nedělejte to. Vstávejte jako obvykle. Využijte čas navíc na něco, co vás bude nabíjet pozitivní energií. Choďte ale spát včas, netravte hodiny před spaním čtením hrůzostrašných zpráv a informací. Vezměte si knížku nebo pusťte film. Dbejte na dostatek spánku. Je to důležité nejen na imunitu, ale zejména pro psychické zdraví. 

👉 Cvičte doma

Pořád se vymlouváte, že nemáte čas chodit cvičit? Tak teď ho máte. Na internetu se roztrhl pytel s lekcemi online. Stačí zabrousit na YouTube nebo kamkoli jinam. Najděte cvičení, ke kterému se může připojit celá rodina. Můžete si z toho udělat společnou aktivitu. 

👉 Vzdělávání

Učit se něco nového podvědomě chceme. Jen na to v denním shonu většinou není ta vhodná doba. Naplánujte si 30 min denně na učení. Že jste se chtěli vrhnout na angličtinu? Nebo třeba zapracovat na svém time managementu? ;-) Online kurzů je veliké množství. Nikam nemusíte, potřebujete jen internet a chvíli soustředění. Uvidíte, že dobrý pocit z toho, jak se posouváte, se velmi rychle dostaví a pomůže dalším dílkem k udržení pozitivní nálady. 

Roušky chrání ostatní a částečně i nás. #rouškyvšem

👉 Informace a kritické myšlení

Já vím, že teď nemá smysl radit vám, abyste nečetli zprávy. I já, která v podstatě vůbec zprávy nesleduje, je v těchto dnech konzumuji ve velkém. Snažte se ale najít takový zdroj informací, který je zbytečně nepřibarvuje. Nemusím zdůrazňovat, že většina zpravodajských relací samozřejmě informace podává tak, aby v lidech vzbudili co největší emoce. To totiž funguje. Proto používejte kritické myšlení. Zpochybňujte vše, co vám někdo řekne. Jedině tak můžete získat informace skutečné a pravdivé. Zachovejte si vždy a za všech okolností zdravý selský rozum

👉 Meditace

Máte v hlavě jen strach, stres? Není divu. Všichni to cítíme. Nejistota, co bude. Strach z neznámého. To je v dané situaci naprosto normální! Ale nenechte se jím ovládnout, paralyzovat. Meditace je skvělý nástroj, jak soustředit myšlenky. Pokud jste začátečník, najděte si raději nějaké vedené vizualizační meditace. Nezapomeňte, že meditovat se nenaučíte napoprvé, ale zkuste to alespoň pár dní po sobě. Uvidíte sami, jak velký přínos a úlevu vám přinese.

👉 Stanovte si místo a čas pro soukromí

Hodně rodin teď zůstane nepřetržitě pohromadě. To může být veliký nezvyk, a i v dobře fungujících rodinách může být pořádnou výzvou. Je hodně důležité, aby každý člen rodiny měl ideálně tolik prostoru, kolik ho potřebuje. Pokud si vytvoříte společný týdenní plán, určete si, kdo bude v kterou dobu kde. Například na hodinu pro práci si každý najděte pokud možno svůj vlastní kout a vzájemně si prostředí nenarušujte. Možná nemáte dostatek místností, abyste se každý zavřeli v jedné, ale i mít svůj „kout” může být psychologicky dostačující. 

👉 Opečovávejte se

Nejen cvičením či meditací o sebe pečujte. Dopřejte si vanu, pleťovou masku, nebo masáž od partnera. Uvolnění a péče o tělo pomůže psychice lépe si poradit se vším negativním, co na nás útočí. 

👉 Běžte do přírody

Pokud můžete běžte na vzduch. Jaro je skoro tu, krásné počasí přeje výletům. Běžte někam, kde jste nikdy nebyli. Možná když půjdete na druhou stranu od domu než jindy, objevíte les, kde není ani živáčka, zato spousta čistého vzduchu. Tak dýchejte zhluboka. Dech je náš nejlepší lék, jen ho neumíme úplně správně používat. Kochejte se rozkvétajícími kvítky, ptačím zpěvem, zelenajícími se stromy. A prostě buďte.   

Dovolím si na závěr svůj pohled na celou situaci: 

  • Mám obavu, co bude. Nejistotu mám v sobě. Každý den s ní bojuji a racionálními kroky ji pořád dokola přebíjím, aby mě strach nesmáčkl do kleští. 
  • Mám tendenci říkat si u všeho, to nemá smysl ani začínat, počkám, až se to přežene. A pak se znova a znova přesvědčím, že to je přesně naopak. Že právě teď má smysl se do věcí pouštět. Pocit z dobře odvedené práce je pro mě pořád skvělým vnitřním stabilizátorem. 
  • Přemýšlím každý den, jak využít krizi jako výzvu. Co se změní. Když jsem se před dvěma lety začala intenzivně zabývat online vzděláváním, lidi chtěli hlavně osobní kurzy. Teď všechno znovu začnu sunout do online! Má to totiž skvělé výhody, nejen v době karantény. 
  • Dvakrát tolik než doteď se věnuji mentální hygieně. Cítím, že lekce téhle pandemie není, jestli přežijeme, ale jak zvládneme svou mysl. Kolik z nás dokáže zůstat pozitivní. Tím rozhodně nemyslím na všechno se vykašlat, ale přijmout fakta, respektovat nařízení, a přitom být stále vděční za to, že jsme tady a právě teď. A na tom já každý den pracuji. 

Jsem mentorka. Prostřednictvím projektu make-it-easy.cz pomáhám (nejen) ženám najít jistotu, že mohou zvládnout vše, co je pro ně důležité. Ukázat jim, že můžou být dobrými manažerkami nebo podnikatelkami, maminkami, i mít čas samy pro sebe. Pomáhám jim správně určovat priority, organizovat čas a vést podřízené, spolupracovníky i rodinu.

Jsem autorkou e-mailového kurzu 12 tipů, jak mít čas pevně ve svých rukou i stejnojmenného e-booku. Pokud chcete rychlé výsledky už po prvních krocích k lepší organizaci vašeho času, můžete vyzkoušet 14 denní výzvu Čas pro mě.

Napsala jsem pro vás také stručný e-book zdarma 9 tipů, jak být skvělým šéfem a vytvořila Rychlý tahák pro lepší time management už dnes, který si také můžete stáhnout zdarma.

Jak si poradit se všemi situacemi v roli čerstvého šéfa, jak mít spokojený tým se můžete dočíst v e-booku 5hvězdičkový šéf. Dozvíte se, že to je snazší, než si myslíte. Ale také, že na maličkostech záleží.

Více o mně se můžete dozvědět tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Nejsou nadále ukládány ani jinak zpracovány. Zásady zpracování osobních údajů