Last Updated on 8. 11. 2024 by Lucie Klabanová
Je velmi příjemné, když se můžete chlubit tím, že pracujete pro firmu, která umí podpořit zaměstnance v jejich růstu. Která oceňuje vaše schopnosti a nasazení. V takové firmě se vám nestane, že po x letech stejné práce dojdete do fáze, že už dávno nevíte proč to děláte a jedete jen na automat.
Pracovat pro takovou firmu je super.
Jenže až příliš často se setkávám s tím, že ono „šoupání” mezi pozicemi, často povýšení, se dělo bez toho, aniž by se s dotyčným někdo pobavil o jeho představách o budoucnosti nebo o tom, co ho v práci baví a co ne. Většina takových přesunů je pak odsouzena k nezdaru.
Buď dotyčný odejde sám, zkrátka proto, že ho práce na nové pozici nebaví, protože mu nesedí tým nebo šéf. A nebo je v nějakém časovém horizontu „odejit”, protože v téhle práci není dobrý. To že byl dobrý předtím, což byl často důvod pro jeho přesun, je v tu chvíli jaksi zapomenuto. Chyba pro obě strany. Zaměstnavatel ztrácí kvalitního člověka s pocitem, že je nekvalitní a spolu s ním i cenné know-how. Zaměstnanec odchází demotivován, důvody, pro které pro tuto firmu pracoval rád jsou přepsány negativním pocitem ze situace.
Na tento nešťastný způsob povyšování (nebo i jen přesouvání) jsem upozorňovala také v mém e-booku a mluvím o tom i v nově připravovaném kurzu. Ovšem před pár dny mě překvapilo uvědomění, že sama dělám stejnou chybu! 🙈
Stalo se to i mě. Povýšili nebo přesunuli mě bez projednání předem. Už několikrát v mojí kariéře. A nedávno znova. Nepřekvapilo mě to. Nevykolejilo. (No, možná na chvíli ano, než jsem si to v sobě srovnala.) Ale jak jsem o paradoxu celé situace začala přemýšlet, zjistila jsem, že i já jsem v několika případech v rámci týmu tuhle chybu udělala. No nazdar! (Ale aspoň umím přiznat chybu 😅)
Pokud jste manažer a máte tým lidí s kterým pracujete, zkuste se zamyslet, jestli i vy jste někdy někoho nepřesunuli na pozici, kam vlastně nechtěl.
Ono je to totiž snazší, než se zdá. Myslíme si, že své lidi známe, že s nimi v práci trávíme spoustu času a tak víme, co chtějí. Takže to povýšení pro ně bude přeci příjemným překvapením.
Dotyčný bude z dané situace spíše rozladěný, ztratí motivaci a drive, což byly pravděpodobně faktory, kvůli kterým jste ho chtěli povýšit.
A to je přesně opak toho, co očekáváte.
Ano, jste zaměstnanec. Ano, nechcete působit nevděčně. Ano, možná vám to do jisté míry polechtalo ego.
A jsem zpátky u gró problému. Nedostatek komunikace. Je tak jednoduché do něj spadnout. Všichni jsme zavaleni úkoly, projekty, jedeme bez zastávky. Horko těžko se snažíme najít alespoň pár hodin na soustředěnou práci. S vypětím všech sil si udržujeme jakýs takýs work-life-balance.
A na mluvení často není čas.
Chyba.
Na té pak stavíme další chyby.
Takže zastavit, nadechnout. A občas jen sedět a naslouchat.
Otevřeně spolu mluvit je skvělým řešením i předcházením všemožných problémů. Včetně tohoto.
A jak to máte vy: stalo se vám, že vás někdy povýšili nebo přesunuli bez předchozí domluvy? Udělalo vám to radost, nebo spíš ne? Podělte se v komentářích.