Umíte doopravdy poděkovat?

Last Updated on 12. 11. 2019 by Lucie Klabanová

Délka: 3 min

Nedávno jsem svému synovi vysvětlovala, jak je důležité vždy poděkovat. A pak mě to napadlo. Umím vlastně já poděkovat?

Teď nemluvím o tom běžném „děkuji”, když vám někdo něco podá.

Ale spíš to opravdové poděkování, od srdce.

Když mám poděkovat za něco, co je opravdu důležité, nějak mi to zcela samo nejde…

Jak jste na tom vy, umíte opravdu poděkovat?

Může se to zdát jako naprosto triviální. Říct: „děkuji”. Ale co když to není tak snadné? Co když v té rychlosti, ve které žijeme, zapomínáme? Ruku na srdce, jak často jste vyjádřili vděk lidem kolem sebe? Za věci, které možná považujete za samozřejmost?

Já se přiznávám, neděkuji dost. I když se v posledních letech hodně snažím.

V práci je to stejné. Naši podřízení či kolegové udělají, co je jejich práce. Ano, ale i tak, poděkovali jste za to někdy? Vždyť ten pocit, když vám šéf a kolegové za dobře odvedenou práci poděkují se nedá v penězích vypočítat. Je to mnohem lepší motivace než cokoli jiného.

Nikdy nezapomenu na to, když můj tým před pár lety zvládl na jedničku s hvězdičkou organizaci jednoho důležitého eventu. Tehdy jsem vedení firmy požádala, aby naše společné poděkování bylo opravdové a velké. Poslala jsem je koupit květiny a domluvila neoficiální schůzku. Tento moment byl jako pohlazení pro všechny. I když byli všichni hodně unavení po týdnech náročné práce, těmito pár minutami a relativně levným oceněním dostali tolik nové krve do žil, že jsme mohli začít od začátku. A to bylo skvělé!

Zkuste se zamyslet nad tím, jak na vás působí, když vám v práci někdo poděkuje, opravdu upřímně poděkuje za odvedený úkol.

A teď zapřemýšlejte jak často děkujete vy ostatním kolegům.

A co teprve poděkovat šéfovi!

Máte šéfa, který je fér, podporuje vás a rozvíjí? Tak to rozhodně není samozřejmost. Važte si toho a dejte mu to najevo. Nejen že to ocení on, ale i vy. I nadřízený je je jen člověk a občas také on jistě pochybuje. Poděkování a ocenění jeho práce je pro něj stejně příjemné a motivační jako pro vás.

Proč byste v práci měli častěji děkovat?

  • Není samozřejmé, že všichni dělají svou práci naplno a dobře. To že někdo má “post”, ještě neznamená, že je dobrý. Pokud je, dejte mu to vědět a poděkujte mu za to, že daný úkol zvládl skvěle.
  • Vnitřní motivace je poháněna několika faktory. Jeden z nich je pocit ocenění. Tím že nám někdo poděkuje, se cítíme důležití a ohodnocení. Je úplně jedno, jestli přijde od nadřízených (samozřejmě v ideálním případě) nebo od kolegů. Obojí je skvělé. Čím více ho máme, tím se cítíme lépe.   
  • I ten kdo děkuje zažívá skvělý pocit. Protože to, že mohl někoho potěšit, je velká radost.
  • Nic není předvídatelné, v práci stejně tak. Jednou budete potřebovat, aby vaši kolegové pochopili, že pro vás je zrovna teď důležitý váš úkol a pomohli vám v jeho splnění. Pokud budou vědět již z minula, že jejich pomoc oceňujete, pomohou vám spíše a raději.

Na co si ale dát pozor?

  • Poděkování by mělo být vždy osobní. Email na celou firmu může být sebelépe formulovaný, ale nemá tu hodnotu. Může dokonce působit i kontraproduktivně. („Ježíš, ten je trapnej!”). Pokud už chcete své poděkování sdělit všem ve firmě a nemáte příležitost říct to na nejbližším osobním setkání, poděkujte osobně danému člověku předtím, než pošlete email. Je velmi důležité, aby se vám mohl koukat do očí a vidět, že to myslíte vážně a ne jako vlastní vizitku. Najděte si na to čas a na poděkování se připravte. Máte pocit, že na něco takového čas nemáte? Můj e-book 12 tipů, jak mít čas pevně ve svých rukou vám pomůže ho „najít”.
  • Buďte upřímní. Děkujte jen za to, co opravdu oceňujete. Nemá cenu děkovat za něco nedostatečného. To vám nepůjde od srdce a ostatní to vycítí a z celého poděkování se stane jen fraška. Příště vám pak už nikdo neuvěří, že to myslíte vážně.

Většina teorií o spokojeném životě říká, že základním krokem ke štěstí je vděk. Vyjádřením vděku je poděkování. Děkujte. Při každé příležitosti. Každý den. Všem, i sami sobě.

Dejte like mojí stránce na facebooku a neuteče vám žádný další článek:

Jsem mentorka. Prostřednictvím projektu make-it-easy.cz pomáhám (nejen) ženám najít jistotu, že mohou zvládnout vše, co je pro ně důležité. Ukázat jim, že můžou být dobrými manažerkami nebo podnikatelkami, maminkami, i mít čas samy pro sebe. Pomáhám jim správně určovat priority, organizovat čas a vést podřízené, spolupracovníky i rodinu.

Jsem autorkou e-mailového kurzu 12 tipů, jak mít čas pevně ve svých rukou i stejnojmenného e-booku. Pokud chcete rychlé výsledky už po prvních krocích k lepší organizaci vašeho času, můžete vyzkoušet 14 denní výzvu Čas pro mě.

Napsala jsem pro vás také stručný e-book zdarma 9 tipů, jak být skvělým šéfem a vytvořila Rychlý tahák pro lepší time management už dnes, který si také můžete stáhnout zdarma.

Jak si poradit se všemi situacemi v roli čerstvého šéfa, jak mít spokojený tým se můžete dočíst v e-booku 5hvězdičkový šéf. Dozvíte se, že to je snazší, než si myslíte. Ale také, že na maličkostech záleží.

Více o mně se můžete dozvědět tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Nejsou nadále ukládány ani jinak zpracovány. Zásady zpracování osobních údajů