Last Updated on 21. 9. 2021 by Lucie Klabanová
Když další osoby, ať už spolupracovníky nebo agentury, žádáte, aby pro vás něco udělali, musíte jim umět předat ty správné informace, aby to mohli udělat správně a k vaší i jejich spokojenosti.
Může se to zdát jako snadné, ale špatné zadání je ve většině případů hlavním důvodem neúspěchu projektu. Kvalitní zadání naopak šetří všem zúčastněným nejen čas, ale i peníze a zajistí, že budou dosaženy vytyčené cíle.
Abych vám nepředávala jen osobní zkušenosti, rozhodla jsem se na toto téma pobavit s Petrem Drápalem, majitelem agentury Draposh design.
Proč je vlastně důležité, dát si na briefu záležet?
V poslední době se mi často stává, že dostávám zadání “ploché”. Než ho rozluštím, případně zavolám zpět, abych zjistil doplňující informace, stojí mě to hromadu času a energie. Totéž i druhou stranu. Zadání typu “jako minule” je vlastně ještě super, protože alespoň vím, od čeho se odrazit. Často to bývá ještě horší, a já vlastně ze zadání vůbec nevím co a proč mám dělat. A to je špatně. Někteří zadavatelé to prostě umí, někteří ne.
Dá se naučit správně briefovat?
Jen do určité míry. Nad někým ani kdybych stál s bičem, tak prostě nebude umět dát správné zadání. Je to v lidech. Je to o tom, jak o práci přemýšlí. Na začátku každého projektu je potřeba myslet hodně dopředu a vlastně i za roh, aby se minimalizovala nepříjemná překvapení. Něco se stejně určitě objeví, protože není možné myslet na všechno stoprocentně. V dnešní době se všechno hrozně vyvíjí, takže i pokud myslíme za všechny rohy, tak nás něco překvapí.
Tak jak se tomu vyvarovat, aby těch nepříjemných překvapení bylo co nejméně?
To je opravdu těžké. Jediná rada asi je, netvářit se na začátku, že všechno vím, a raději se ptát, přesvědčovat se, že to chápu správně.
Totéž vlastně platí z obou stran. Zadavatel i agentura by si měli ujasnit, že to chápou stejně. Když si třeba budu chtít koupit nové auto, nestačí říct: “Kupme nové auto.” Potřebuji si ujasnit jaké. Je to pro rodinu, protože v něm budu vozit kočárek? Nebo s ním budu jezdit “pařit” s kamarády a tak bude nejlepší kabriolet?
Co by tedy správné zadání mělo obsahovat?
Základní věc je ujasnit si, co je vlastně cílem. Pokud například dělám inzerát do časopisu, je důležité vědět nejen jaký je to časopis, Forbes bude vyžadovat jiný design než Chvilka pro tebe, ale i co chci inzerátem sdělit. Jinak bude stylizovaný inzerát s cílem zvýšit okamžitě prodej a jinak imageová kampaň. Na tohle se velmi často zapomíná.
Jaké jsou další časté chyby při briefování?
Často si vyjasňujeme nějaký projekt a všichni mi odkývou, že samozřejmě všechno jde. Ale pak narazíme na to, že jsme si jen něco “mysleli”, ale nepřesvědčili jsme se, že si to myslíme stejně. A pak zjistíme, že to nejde. Myslím, že je to tím, že tomu nevěnujeme dostatek času nebo pozornosti na začátku a z toho pramení spousta problémů později.
Jaký je vlastně vztah agentury ke klientovi?
Když dělám pro nějakého klienta, tak jsem v podstatě jeho součástí. Nejsem jen nějaký výkonný článek, přemýšlím o tom a pokud s něčím nesouhlasím, tak to řeším. Mým hlavním cílem je klientův úspěch. Odevzdat práci, která je nejen dobře odvedená, ale je v souladu se samotnou značkou a jejím laděním. Agentura je partner a každý projekt by měla být diskuse. Pokud klient pochopí, že to s ním myslím dobře, je to potom radost pro obě strany.
Když dáváte dohromady jakékoli zadání, najděte si na to čas a klid. Zamyslete se hlavně nad cílem daného projektu a formulujte ho jasně a otevřeně. Pak teprve přejděte k detailům. Nakonec si celé zadání znovu projděte a čtěte ho očima toho, komu je určeno. A v neposlední řadě si pak s dotyčným ujasněte, že vše chápete stejně. Jedině tak dojdete k výsledku s kterým budete spokojeni vy i druhá strana.
Dejte like mojí stránce na facebooku a neuteče vám žádný další článek: