Last Updated on 28. 11. 2022 by Lucie Klabanová
Když jsem před nedávnem na schůzi obchodního oddělení vyrukovala s tím, že je třeba předělat klasifikaci zákazníků, všichni naprosto neskrývaně kroutili očima :-)
Většina obchodníků je nadšeným lovcem nových zákazníků. Jak by ne, jsou placení za obrat a každý nový zákazník rovná se nový příjem do jejich kapsy.
Ale není zákazník jako zákazník. Možná jich vaše firma má desítky, stovky nebo třeba tisíce, ať už jste B2B nebo B2C firma, potřebujete své zákazníky dobře znát. Nicméně, pokud jich máte více než pár desítek, nemůžete v různých obchodních případech přistupovat ke každému jednotlivě.
Potřebujete si vytvořit pomyslné škatulky, do kterých dle nejdůležitějších kritérií zařadíte své portfolio zákazníků.
Představte si, že jste malý prodejce elektra z maloměsta. Váš obchůdek má 40 m², sklad ještě méně. A já jako prodejce domácích spotřebičů za vámi přijdu s úžasnou obchodní nabídkou: dám vám slevu 10% na kamion praček s přímým závozem rovnou z továrny.
Máte radost? :-)
Pokud svůj business právě rozjíždíte a máte pár zákazníků, je snadné s každým komunikovat na individuální úrovni denně. S růstem to ovšem přestává být možné. Stojí za to zmínit, že růst za každou cenu může být na škodu, ale to je jiné téma. Při větším počtu zákazníků, potřebujete znát jejich typy, abyste mohli i nadále aplikovat maximálně individuální přístup. Každá vaše škatulka by tedy měla sdružovat podobné zákazníky, se shodnými klíčovými kritérii.
Může to být například:
Klasifikace koncových zákazníků spadá do velkého balíku aktivit, který můžeme označit jako CRM (customer relationship management). „Customer relationship management (též CRM nebo řízení vztahů se zákazníky) je zákaznicky orientovaným managementem, podnikatelským přístupem, který se vyznačuje aktivní tvorbou a udržováním dlouhodobě prospěšných vztahů se zákazníky. Tyto vztahy musí být prospěšné pro zákazníka i pro firmu (tzv. situace dvou vítězů), což vylučuje neetické chování k zákazníkům.“ (zdroj: wikipedia.org) Podrobněji toto téma rozeberu v některém z dalších článků.
Zde tedy pouze prvotní zamyšlení nad klasifikací.
I velké firmy mohou zákazníci vnímat jako „obchodní přátele“, pokud mají pocit, že o ně opravdu dobře pečují, tak, jak právě oni potřebují. Proto mějte klasifikaci a pravidla nastavená obecně, ale nezapomeňte na lidský prvek, je-li potřeba z celého systému vykročit a udělat výjimku.
Dejte like mojí stránce na facebooku a neuteče vám žádný další článek: